Life Of A Struggler ♥ <data:blog.pageTitle/> | Struggler <data:blog.pageName/> | Secret Diary
Love the life you live. Live the life you love❤
Sekadar Peringatan Untuk Yang Bernama MANUSIA :)
Friday, July 29, 2011 ? 410 Budak Comel ?

Pernahkah anda terbayang pada saat ini, anda tidak dilahirkan sebagai seorang yang SIHAT, tetapi sebaliknya, sebagai seorang yang SAKIT, CACAT, GILA ataupon SINDROME DOWN? Pernah terfikirkah?

Semalam, aku ikot abah aku. pegi kat Jambatan Jabatan Hasil kt KB nuhh. Dea nk bayar cukai kepala kat sane. (aku tipu je) huahua. aku pon taktau ape sbb dea pegi sane. aku just ikot jeee~ then, kat sane, time aku tunggu abah aku dok cakap ngn makcik kt kaunter 8, aku ternampak ade sorang budak ngn atuk dea. (kott laa, aku pon taktau tu atuk dea ke tak tuh) Ehm, mulamula aku nampak budak tuh nak datang dekat ngn aku. tapi atuk dea halang dea. aku ingatkan biase la tu kan, budakbudak kan nakal. suke pegi sane pergi sini. Tapi lame siket pastuh, aku nampak budak tu pergi dekat sorang makcik ni, dea pegang tangan makcik tuh and cam tariktarik siket. I thought she was his mum. TAPI, pastu aku tgok makcik tu cam tak pedulikan dea malah buat muka terkejut pulak. takkan la mak dea nk buat dea camtu kott kan? then, aku dapat tau tu bukan mak dea. Aku expect yang budak ni mengalami TEKANAN PERASAAN. (tak sampai hati aku nak tulis perkataan satu lagi tuh) :(

Kenapa aku cakap camtu? sebab semua orang dea nampak, semua orang tu la dea nk pegi. Kesian atuk dea always kne tarik dea n jaga dea.  Sampaikan ade polis yg brtugas sebagai Security Guard kat situ terpaksa halau deaorang dua beranak :( Yang aku peliknya, kenapa budak tu jadi camtu? dea kecik lagi, macam mana dea boleh jadi camtu? Soalan ni sering bermain kat fikiran aku. (skema punya ayat doe) hehe.

Then, kebetulan time deorang kne halau tu, abah aku pon dah selesai ngn urusan dea tuh. so, kitorang keluar sekali ngn budak yg kne halau tuh. Time keluar tuh, aku terdengar budak tu cakap :

"Atuk, mana mak? Nak jumpa mak. Nak pergi kat mak"





Tibatiba aku rase sebak je. laa. patot pon budak tu jadi camtu. dea kehilangan mak dea. Tapi mak dea pergi mane? Meninggal ke? Tu aku taktau. Kesian kat budak tuh. Dea mcm tak sedar diri gitu. Mungkin dea mengalami tekanan perasaan kott. Yelakan, sape tak sedih kalao kehilangan mak? Cuba la korang bayangkan bile korang bangun dari tido, mak korang dah takde? (Nauzubillahiminzalik!!) Mesti korang sedih kan? Ntahntah sampaikan korang pon bunuh diri. Sayang gila weh dekat mak nih. Aku pon sayang ammi aku :')

Pastu, lame siket pastu, budak tu pon balik. Aku kesian tengok deorang berdua. Aku harapharap, nantinanti, budak tu akan jumpa balik mak dea. Ataupon jumpe pengganti bagi mak dea.

Kalaolah aku dah besar time tu, dah lame aku bawak balik budak tuh, jadikan dea anak angkat aku. Eventhough aku tak tau pon asalusul dea, aku akan tetap bawak balik budak tuh. Aku akan jaga dea sampai dea besar. Walaopon aku pon miskin, aku akan TETAP bawak balik dea. Aku nak jaga dea betolbetol. Tapi sayangnya, aku kecik lagi~ Huuu. Kalao aku bawak balik budak tuh, aku akan menyusahkan mak aku pulakkkk. Adoii. Bile la aku nak besar nii~ T.T

Papepon, aku berdoa agar ARI NI< budak tuh dah jumpa mak dea :)

Lepas tu aku pegi KB MALL. Time kat kedai kasut (dalam Pacific), aku ternampak ade sorang budak ngn family dea. Mulamula aku tengok dea cam biase je. Tapi lamelame baru aku perasan, budak tu sindrom down. Budak tu tgh pilih kasut ngn mak dea. Maybe kasut raya kott. Ehm, yang ni nasib baiklah sebab family dea still ade kat sisi dea walaopon dea sindrome down. Yelakan, sesetengah orang, bile dapat anak, adik, or ahli keluarga cam tu, dea akan buang or tidak pedulikan budak tuh. Weh korang! Kesian la budak tu weh kalao korang buat camtu. Budak tu pon ade perasaan. dea ade hati. dea ade air mata. dea pon nak hidup cam korang. Kalaopon dea tak normal, dea ade hak untuk hidup. Bukan dea nak dilahirkan macam tuh. Tak siapa nak dilahirkan sindrome down dan cacat. Takde orang nak dipandang rendah oleh masyarakat. Sindrome down, OKU. Tolonglah hargai deorang ni. Deorang ni betolbetol istimewa :)

CitaCita aku time besar ialah aku nak jadi someone yang boleh always dok dgn budakbudak kecik. Aku suke tgok budak kecik :) Tak kesah la budak tu cacat, sindrome down or gila. aku suke tgok deorang. deorang ade dunia deorang tersendiri. aku terhibur bile tgok deorang dok cakap sorangsorang, ketawa sorangsorang. ahaha. Semalam gak, aku ade nampak sorang budak kecik ni, dea duk sepak dua ekor kucing yg tgh tido. Mesti budak tu fike yg bukanbukan sal kucing tu sampaikan nak sepak kucing tuh. huhu. dunia budak kecik, kita tak boleh nak masuk sekali. Fuuu! geram siot aku tgok budak tuh sepak kucing tuh. dahlah comel. rase nak cubit je pipi dea. takde arah budak tu anak orang. kalao anak aku, dah lame aku gusti budak tuh. HAHA.

Kan best kalao aku ade nursery/kindergarten sendiri? Tu la yang aku nak jadi bile besar nanti. Seorang pemilik nursery. Tu kje part time jeee. citacita sebenar aku --> Peguam bidang Sains Kemanusiaan (kaji sal kanakkanak) or Pensyarah Psikologi :) Sebenarnya aku nk jadi doktor psikiatri. Tapi, masalahnya aku takot nk jadi doktor. aku fobia ngn bendabenda yang menggelikan nii. Puii~ ><

Eh jap! kenapa tetibe keluar cite sal aku pulak niiii?? adoiii. dahdah. The End cite sal aku. sambung sal buda tuh balik okay :)

Wahai yang bergelar manusia, aku nak pinjam siket masa korang, hayatilah lirik ini.

Berbumbungkan angkasa kelabu
Lantainya bumi retak seribu
Setiap langkah perjalananmu
Beronak berliku
Betapa berat mata memandang
Berat bahu menggalas bebanan
Belum sempat menitis ke pipi
Tangisan kering sendiri
Berkali tersungkur
Pandanganmu kabur
Namun azam meneruskan hidup
Tak pernah luntur
Engkaulah perwira
Di medan derita
Merentasi ranjau kehidupan
Dengan harapan
Luahan rasa derita jiwa
Pada wajah tiada rahsia
Menunggu malang berganti tuah
Usah kau berputus asa
Kaulah wira

 *kalao nak touching lagi, pegi dengar lagu Wajah tu sekali ngn video dea ;)

And lirik ni ~

Di dalam kandungan ibuku tersayang
Amannya kurasakan
Degupan jantungmu, jantungku
Irama penuh syahdu

Kuingin rasai kehangatan pelukan
Belaian kasih sayang
Kujaga kau di hari tuamu
Andai panjang usiaku

Namun hanya harapan tanpa suara
Di dunia cuma seketika
Jasad kaku dibaluti kertas usang
Terbiar bagai sampah terbuang

Dimanakah ibu, dimanakah ayah
Bonekakah atau manusia
Anak tidak berdosa menjadi mangsa
Oleh hawa nafsu yang serakah

*sori. aku nk upload sebenarnya gamba baby yang dibuang, tapi bile aku tgok gamba tu, aku jadi sebak sangat. tak sampai hati aku nak letak gamba baby tu. so, tak jadi letak laa~

Setiap orang dilahirkan ade kekurangan dan kelebihannya. Jangan nilai seseorang berdasarkan perwatakan atau fizikalnya. Nilai dea berdasarkan hati dan nalurinya. Tiada orang nak dilahirkan sebegini :



Ataupun sebegini :


Semua orang nak dilahirkan sebegini :

 *sihat, dan gembira bersama keluarga yang tersayang :)

Percayalah kawan. Setiap kejadian Allah SWT ade hikmahnya :) Kite yang sempurna fizikal dan mentalnya, sepatutnya menghargai segalagala yang kite ade. Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Hargailah ape yang kite ade sebelum terlambat. Hargailah seseorang dalam hidup kita sebelum Malaikat Izrail datang mencabut nyawanya, sebelum badannya berselimut putih, terbujur kaku dihadapan kite.
Jangan menyesal bila dea susah takde. Tiada gunanya. Dea tak dengar dah  suara kite walao sekuat mane pon kite meraung, menangis, melalak panggil dea.

KawanKawan, hayati lirik ini ~

Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi~~

 *hargailah mereka selagi mereka masih ada :)

Di sebalik awan yang gelap, ada cahayanya. Di sebalik kekeliruan ada yang jelas. Jangan berputus asa, apabila menghadapi kesusahan, kerana titisan hujan yang jernih juga berasal dari awan yang gelap =)

-->
--> Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu; sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan; segala yang kau pandang dan dengar, simpan.. jadikan pedoman :)

Tak kisahlah betapa malangnya nasib hidup kita, sedarlah bahwa ade lagi yang jauh lebih malang daripada kita. kita menangis kerana kehilangan kasut kita, di sana kita nampak seorang lelaki tersenyum walaopon dea tidak mempunyai kaki :) bersyukurlah dengan apa yang kita ada. jangan pernah merungut :)

Sabda Nabi saw:
“ Sesungguhnya Allah TIDAK MELIHAT RUPA dan HARTA kalian, tetapi Ia MELIHAT HATI dan AMAL kalian.” 

hey, kawankawan! cube hayati cite nii! ~

--> Seorang lelaki mendatangi Master, “Guru, saya bosan dengan hidup. Rumah tangga kacau bilau. Pekerjaan saya pon entah kemana. Saya nak mati! Saya taknak hidup lagi”
Sang Master tersenyum, “Oh, kamu sakit. Dan penyakitmu pasti akan sembuh. insyaALLAH.”
“Tidak Guru, tidak. Saya tak sakit. Saya cuma tidak ingin hidup,” tolak lelaki itu.

“Baiklah. Ambil racun ini. Minum setengah botol malam ini, bakinya esok petang jam 6. Jam 8 malam kau akan mati dgn tenang.”
Lelaki itu bingung. Setiap Master yg ia datangi selalu memberikannya kata-kata semangat hidup. Tapi yg ini malah menawarkan racun kepadanya.
Sampai di rumah, ia minum setengah botol racun. Ia memutuskan untuk makan malam terakhir bersama keluarganya di sebuah restoran . Utk meninggalkan kenangan manis sebelum dea meninggal, ia pun bersenda gurau dgn riang. Semuanya kelihatan gembira pada saat itu. Sebelum tidur, ia mencium isterinya dan berbisik, “Sayang, aku tetap sayang padamu walao apepon yang terjadi.”
Esoknya bangun tidur, ia membuka jendela kamar & melihat ke luar. Tiupan angin pagi menyegarkan tubuhnya. Dan ia bercadang untuk pergi berjogging.
Pulang ke rumah, isterinya masih tidur. Ia pun membuat 2 cangkir kopi. Satu utk dirinya, satu utk isterinya.
Istrinya bmerasa aneh & pelik, “Sayang, apa yg terjadi? Selama ini, mungkin saya dah buat salah. Maafkan saya ya?”
Di pejabat, ia menyapa setiap orang. Stafnya pun bingung & hairan, “Hari ini, kenapa boss kita nampak pelik eh? Selalunya tak macam ni ponn =.= kebiasaannya garang garang dan tahu marah orang saja”
Pulang jam 5 petang, ternyata istrinya sedang menunggunya. Sang isteri menciumnya, “Sayang, sekali lagi mohon maaf, kalau selama ini saya selalu menyusahkan awak.” Anak-anak pun berani bermanjaan kembali padanya.
Tiba-tiba, ia merasa hidup begitu indah. Ia menyesal dengan niatnya utk membunuh diri. Tetapi bagaimana dgn racun yg sudah ia minum????
Bergegas ia mendatangi sang Master, “Buang saja botol itu. Isinya AIR BIASA. Kau sudah sembuh. Bila kau hidup dgn kesedaran bahawa maut akan menjemputmu bilabila masa  saja, maka kau akan menikmati setiap detik kehidupan. Leburkanlah egomu. Bersyukurlah! Itulah rahsia kehidupan. Itulah kunci kebahagiaan, jalan menuju ketenangan.

* Dahdah. sampai sini je okay. Nanti kalao ade pape aku nak bagitau, aku update balek. Banyak lagi sebenanrnya aku nak tulis. Ti masalahnya aku dah lupe laaa. Nyanyuk betol aku nii :'(. biaselah. dah tua kan. papepon, semoga ape yg aku tulis ni dapat djadikan iktibar kepada diri aku, diri korang and sapesape je yang membacenya. aku takde niat lain kecuali nak kongsi je ngn korang ape yg aku rase. okay? Peaceee :)

Btw, minggu depan dah nak puasa kann? selamat berpuasaa wahai insan yang beragama ISLAM :) Marhaban Ya Ramadhan!



Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post